Alle webapplikationer, websites og apps har mere indhold end en given bruger er interesseret i. Derfor har de også brug for at kunne finde de informationer der er vigtige for den enkelte bruger, så hurtigt som muligt. Dette gøres ved at optimere måden, hvorpå hele løsningen er bygget, samt hvordan den enkelte side er struktureret.
For at skabe den bedste informationsarkitektur er det vigtigt at vide, hvordan brugerne tænker omkring en given løsning. Dette kan kun rigtigt gøres ved at undersøge brugernes reelle adfærd. Vores tilgang er at bruge sitemap testing og heatmaps til at afgøre, hvad det er brugerne reelt gør når de stilles en konkret opgave. Derved får du håndgribeligt data der fortæller noget om, hvor intuitiv din digitale løsning egentlig er.
Forbedringer i informationsarkitekturen for en given løsning handler ofte om små ændringer. Ofte kan små ændringer (som for eksempel at sætte et ekstra link ind) sørge for en markant forbedring af brugeroplevelsen. Det vigtige er at finde ud af, hvad der er centralt for brugerne, så du kan lave de rigtige optimeringer.